wtorek, 8 stycznia 2013

Trochę o ludowych meblach irlandzkich - kredens czyli dresser

Ludowe meble irlandzkie to temat bardzo szeroki, a ja wcale nie jestem znawcą, i piszę o tym co dotychczas, trochę przy okazji, o irlandzkich meblach ludowych się dowiedziałam. Moją pasją są meble ludowe malowane, a w Irlandii takich mebli zachowało się mało. Meble malowane były tylko na gładko, monochromatycznie, bez pięknych kolorowych dekoracji jak w Polsce. Mniejszy kraj, mniej ludzi i w sumie chyba ludzie cierpieli większą biedę niż chłopi w Polsce; jak wiadomo w połowie XIX wieku wśród ludności irlandzkiej, zwłaszcza na zachodzie kraju, był wielki głód, zatem na ładne meble mało kto mógł sobie pozwolić. Mimo to meble ludowe były piękne i dużo różniły się od europejskich. Najważniejszym meblem w chacie, jeżeli chodzi o pokazanie statusu i zamożności rodziny, był kredens, wykonany z sosny, woskowany lub malowany jednobarwnie lub ewentualnie dwubarwnie, zazwyczaj na czerwono, brązowo (imitacje dębiny i mahoniu), zielono, żółto lub kremowo, z tego co widziałam. Bardzo niewiele zachowało się oryginalnie malowanych kredensów czy innych mebli ludowych, i teraz takie meble z oryginalną farbą są bardzo rzadkie i drogie. Prawdziwy irlandzki kredens jest zawsze wykonany w jednym "kawałku", nie rozkłada się na dwie części, mimo że był to mebel dość pokaźnych rozmiarów (mój ma 225 cm wysokości). Z tego co czytałam kredens irlandzki wywodzi się z kredensów walijskich, które są również pokaźnym meblem wykonanym w dębinie. Bardzo wiele mebli irlandzkich, które przetrwały do naszych czasów, zostało wywiezionych zagranicę, zwłaszcza do USA i Wielkiej Brytanii. W USA mieszka ogromna liczba ludzi irlandkiego pochodzenia (nawet Barack Obama ma przodków w Irlandii), którzy chętnie kupują irlandzki pamiątki i antyki. Irlandzkie meble ludowe są w Stanach są kilkakrotnie droższe niż w Irlandii. Kredens który udało mi się zakupić jest pięknym przykładem typowego, bardziej dekoracyjnego irlandzkiego kredensu, który według właściciela sklepu z antykami pojechał i wrócił z USA. Ponieważ "Celtic Tiger" należy już do historii, podobno meble ludowe nie są już tak "modne" i popularne w Irlandii i ten kredens był na sprzedaż bardzo długo, ale może też dlatego że sklep był w bardziej lojalistycznej części Irlandii Północnej...

Kredens irlandzki składał się z dwóch połączonych razem części - dół był zwykłe szafką z parą dzwi lub miał dwa otwory, tzw "fiddle front", który pozwalał na łatwe schowanie wiader lub innych naczyń, zwykle z mlekiem i wodą pitną, lub dla kury lub gęsi wysiadującej na jajkach... Tym różni się od kredensu walijskiego lub angielskiego, które zazwyczaj miały troje drzwi w dolnej części.



 (zdjęcia są zapożyczone z innych stron)

Bardziej popularnym typem był jednak kredens z szafką na dole tak jak mój






albo inny przykład:

Kredensy zwłaszcza z zachodu Irlandii miały ozdobne listwy przy zwieńczeniu wykonane techniką wycinania w drewnie, czyli fretwork, najwczęściej faliste, neoklasycystyczne lub abstrakcyjne wzory, często również wzory celtyckie lub typowe ludowe serca.

Widoczne również na niektórych z zamieszczonych zdjęć są architektoniczne ozdoby w formie filarów i zwieńczenia nawiązujących do bardzo popularnego w Irlandii stylu neoklasycystycznego.

Mój kredens jest bardzo dużym i pięknym meblem w bardzo ładnie zachowanym oryginalnym stanie, ze śladami po delikatnej ale nieustępliwej pracy szkodników drewna, plamach od gwoździ, które oddały wilgoć do drewna, z piękną wiekową patyną...



Jest najważniejszym meblem w naszej malutkiej irlandzkiej kuchni, który nigdy nie zostanie zastąpiony kuchenną meblościanką na wymiar...

W  Irlandii wiosna... Ptaki wiosennie śpiewają, jest bardzo ciepło jak na pierwszą połowę stycznia, mam nadzieję, że zima nie wróci, nawet ta łagodna irlandzka zima...


7 komentarzy:

  1. Ależ on jest piękny! Autentycznie cudowny, nadgryziony zębem czasu i ze swoją własną historią. Też bym go nie oddała za żadne skarby ;-)
    A my wymyśliliśmy sobie, że urządzimy dom trochę w stylu irlandzkim... zbieram więc wiadomości na ten temat i skupuję książki "Irish Country" itp. no i teraz Twój wpis o kredensach przyprawił mnie o żywsze bicie serca ;-))
    Pozdrawiam;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo Inkwizycjo! Według mnie stare meble mają w sobie tyle piękna i zakutej wewnątrz energii minionego czasu, a meble ludowe w szczególności, tyle uczciwości i naturalności. Z ciekawością będę obserwować urządzanie waszego domu w stylu irlandzkim! Pozdrawiam serdecznie :-)

      Usuń
  2. Naprawdę śliczne są te kredensy, na zdjęciach które zamieściłaś. Fajny post :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam,
    Miło znów Panią czytać :-)
    Ciekawy post.

    Nawiązując do tematu kredensu muszę się pochwalić iż jestem w posiadaniu wspaniałej ludowej szafy. Wypatrzyłam ją na strychu u teściów. Renowacją zajął się pan Tomek. Teraz szafa naprawdę dobrze wygląda i jest przez nas użytkowana ;-)

    Pozdrawiam serdecznie,
    Edyta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo. Gratuluję szafy! Mnie interesują wszelkie meble ludowe. Czy ma Pani jej zdjęcia gdzieś na blogu?
      Pozdrowienia!

      Usuń